Bech food logo

Henriettes råd til vægttab

HVAD SKAL DER TIL FOR AT TABE SIG?

Henriettes råd til vægttab er at ændre vanerne. Det at tabe sig handler så at sige om at lave en livsstilsforandring.

Helt overordnet set kan vi kun tabe os hvis vi forbrænder mere end vi indtager, og det kan vi gøre enten ved at indtage mindre eller ved at forbrænde mere. Så simpelt er det i virkeligheden!

Selv er jeg ikke typen der selv kaster mig ud i vilde træningsprogrammer eller sidder og tæller alle kalorier jeg indtager. Jeg tror på at den bedste måde at opnå et varigt vægttab er ved at være ærlig overfor sig selv, og starte med små ændringer der både er overkommelige og mulige at overholde på længere sigt. De ændringer jeg taler om er derfor ikke ændringer som kun gælder for den tid vi er på kur, men permanente ændringer i vores livsstil. For at lykkes i et vedvarende vægttab er udgangspunktet altså at se på de kost og motionsvaner vi har nu, og så lave ændringer som vi kan overholde på længere sigt.

MINE RÅD TIL VÆGTTAB:

-er faktisk ganske simple:

1) Spis mindre -altså simpelthen bare tænke over størrelserne på mine måltider. sørg for at der er den rette næring i den kost du  spiser således at du bliver mæt af mindre. Her bruger jeg selv proteinpulver i min morgenmad og mine mellemmåltider. Ikke alene skaber det større mæthedsfornemmelse, men det giver også mere energi og stabiliserer blodsukkeret.

 Få ideer og opskrifter på lækre morgen smoothies her

2) Undgå slik og andre søde/sukkerholdige sager (hvilket hos mig den største ændring)

3) Bevæg dig mere, mit eget mål er at udføre mindst 30 minutters motion om dagen. 30 min er i virkeligheden ikke er meget, men for mig som har et stillesiddende job, er det en forøgelse ift. mængden af motion jeg fik inden min livsstilsændring.

Disse 3 små ændringer er til sammen nok til at gøre en mærkbar og ikke mindst vedblivende forskel. Det vigtigste, -og sværeste, er at ændre vanerne.

Selvom kalorietælling ikke ligger på min egen top 3 over råd til vægttab, er det selvfølgelig klart at jo mere motion og jo færre kalorier vi indtager, jo større vægttab vil vi også opnå. Derfor vil jeg fortælle lidt om ligevægtsindtaget.

 

KALORIER OG LIGEVÆGT:

Det er helt sikkert også en fordel at kende sin egen ligevægtsindtag (altså det antal kalorier vi skal indtage på en dag for at beholde lige nøjagtig den vægt vi har). Hvis vi kender vores ligevægtsindtag kan vi nemlig benyttes dette til at justerer den mængde af kost og motion der skal til får at opnå et vægttab.

Ligevægt indtaget udregnes således: jf. Harris Benedict-formlen til udregning af basalstofskiftet (BMR):

BMR = 66 + (13.7 x vægt i kg) + (5 x højde i cm) – (6.8 x alder i år).

Resultatet (BMR) er den mængde kalorier du forbrænder på en dag uden nogen fysisk aktivitet. Jo mere aktiv vi er, jo flere kalorier kan vi selvfølgelig også indtage uden at tage på, hvorfor vi skal gange vores BMR tal med et tal der er udregnet til at svare til mængden på det daglige aktivitetsniveau:

Stillesidende (meget lidt eller ingen daglig træning) = BMR x 1,2

Let aktiv (træning/sport 1-3 dage om ugen) = BMR x 1,375

Jævnt aktiv (moderat træning/sport 3-5 dage om ugen) = BMR x 1,55

Meget aktiv (meget hård træning/sport 6-7 dage om ugen) = BMR x 1,725

Ekstrem aktiv (meget hård træning 6-7 om ugen samt fysisk krævende job) = BMR -x 1,9

Hermed har du det tal der viser antallet af kalorier du skal indtage for at holde din nuværende vægt ift. nuværende aktivitetsniveau. For at opnå vægttab må du givetvis indtage mindre kalorier end det tal du får ved ligevægtsindtaget, eller du kan indtage samme mænge kalorier og i stedet forhøje din daglige aktivitet.

Held og lykke med jeres vægttab og husk på at det er langt bedre at lave mindre ændringer som du kan overskue og fastholde som livsstilsændringer, frem for at kaste dig ud i et vægttabsprojekt som bliver for hård og dermed helt uoverkommeligt.

LÆS OGSÅ: ‘DERFOR BRUGES PROTEINPULVER I FORBINDELSE MED VÆGTTAB’

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *