Bech food logo

Proteinpulver og vægttab

DERFOR BRUGES PROTEINPULVER I FORBINDELSE MED VÆGTTAB.

Mange undersøgelser har vist at vi lettere holder vægten, hvis protein indgår i større mængder i kosten, fordi protein mætter mere end kulhydrater! Selv om vores menneskelige fysiologi grundlæggende er ens, så er der store individuelle forskelle på eks. vores basalforbrænding, vægt, fedtprocent, aktivitetsniveau mv. Det grundlæggende for alle i et vægttabsforløb er dog at spise mindre end man rent forbrændingsmæssigt har brug for!

Protein er lange kæder af aminosyrer, som kroppen bruger som byggesten, når nye celler skal dannes. De lange kæder af aminosyrer er længere tid om at blive fordøjet i mave-tarmkanalen end kulhydrater er. Derfor bruger kroppen mere energi på at fordøje proteiner, og man føler sig mæt i længere tid, samt får et stabilt blodsukker.

Den termogene effekt (altså den energimængde kroppen skal bruge for at fordøje en given type næringsstof) er omkring 30 pct. for protein, mens den kun er ca. 5 pct. for kulhydrat og 1 pct. for fedt. Dette betyder rent praktisk, at man bruger 30 pct. af energien i protein, bare til at fordøje det igen. og netop derfor er protein en meget vigtig bestanddel i en slankekur.

Faktisk er indtagelsen af protein vigtigere når vi er i gang med et vægttab end det er under normale omstændigheder.

Vægttab er oftest lig med mindre mad og mere motion end hvad vi ellers er vant til, og for lidt protein vil betyde at vi risikerer at miste muskelmasse, noget mange overser, når de går på slankekur, selvom både det kosmetiske resultat, sundhedseffekten og langtidsholdbarheden af et vægttab er bedre, hvis man bevarer sin muskelmasse.

Muskelmassen er også af vital betydning i et vægttab, fordi muskler er aktivt væv som er ansvarlig for en del af vores forbrænding.  Mister vi denne forbrændingsmotor under en slankekur taber vi os ikke alene langsommere, men vi tager også meget nemmere vægten på igen efter endt slankekur. Man kan derfor sige at proteinerne både hjælper på forbrændingen (da de styrker musklerne) men endnu vigtigere -at den hjælper os med at holde kiloene væk, når først vi har tabt dem! 😊

Find godt og billigt proteinpulver online her

 

Hvor meget protein skal man så have?

Anbefalingerne fra WHO (World Health Organization), er at man indtager cirka 0,75 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. dag. Det svarer til cirka 55 gram protein pr. dag ved en vægt på 75 kilo.

Ligeledes er det anbefalelsesværdigt, at man sørger for at spise mange små måltider i løbet af dagen, som alle indeholder protein. Og her kan man med fordel supplere med lidt proteinpulver. Dels fordi proteinpulver er en nem og bekvem måde at få ekstra protein på, men igen også fordi proteinpulver skaber mæthedsfornemmelse og kun indeholder meget lidt fedt og kulhydrat.

Er du i tvivl om hvor meget protein du har brug for, eller i hvilket mængder du skal indtage det, hvordan det skal blandes, eller noget helt tredje så konkakt gerne fødevarekonsulent og ernæringsrådgiver Henriette Bech 

1 svar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] LÆS OGSÅ: ‘DERFOR BRUGES PROTEINPULVER I FORBINDELSE MED VÆGTTAB’ […]

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *