Regular-protein---lecithin---EPA-GLA+

Powerfood til Smoothies

Hvad skal du komme i dine Smoothies?

Det er faktisk ret sjovt at lege med opskrifter og finde frem til sin helt egen smoothie. Du kan tilsætte dine smoothies dine ynglings frugter, eller se om du kan smags kamuflere de grønsager som du ved du bør indtage, men måske ikke syntes så godt om. Der findes så mange fantastiske superfood fødevarer, som øger din krops velvære, samt hjælper på diverse helbredsproblemer.

Grøntsagssmoothie er langt sundere end frugtjuice

Sundhedsmæssigt overstråler grøntsager helt klart de forskellige trendy bær og frugt juicer. Men det er vigtigt at understrege, at dine tænder, din mave og din fordøjelse selvfølgelig også skal have fast føde at arbejde med. Variation er således her nøglen til din sundhed.

Nedenfor vil jeg komme nærmere ind på nogle af de superfoods, som du kan tilsætte dine smoothies, samt nogle af de bedste ting du kan bruge til almindelige lidelser.

Smoothies for diabetes

Hvis du kæmper med diabetes, er det vigtigt, at det glykæmiske indeks er lavt. Det vil med andre ord sige, at tropiske frugter med et højt indhold af sukker er forbudt. Hold dig til æbler, pære, bær (Jordbær, hindbær, brombær, ribs, stikkelsbær) samt citrusfrugter og honning/net melon, når du vælger frugt. Og rigeligt med grøntsager.

Grøntsager indeholder kostfibre i forskellige mængder. For at få en positiv virkning på blodsukkeret, er det bedst at spise grønsager, som indeholder mange vandopløselige kostfibre, fordi det giver blodsukkeret en jævn stigning. Grøntsager med vandopløselige kostfibre kaldes også ”grove grøntsager”. Det drejer sig bl.a. om ærter, broccoli, kål, gulerødder, bønner, selleri, løg og porre.

Det høje fiberindhold vil regulere blodsukkeret, og hvis du tilsætter lidt valleprotein af god kvalitet, eller en skefuld mandelsmør, kan du nemt holde sukkertrangen for døren.

Kanel er også en naturlig insulinregulerende fødevare, så det er en god ide at tilsætte omkring ½ tsk. Kanel

Smoothies til vægttab

Når du stimulerer stofskiftet med varmende, fremragende smoothie-tilsætninger, såsom cayenne og ingefær, kan du øge dit vægttab.

Gode frugter til vægttab er bl.a.

1: Avocado, som både gør din smoothie mere cremet samt kroppen mere effektiv til at absorbere fedtopløselige næringsstoffer fra andre fødevarer.

2: Æbler, indeholder mindre end 100 kalorier, og mere end 3 gram fibre, samt en masse C-vitaminer. Forskning har vist, at for hver gram fiber vi spiser, kan vi fjerne omkring syv kalorier. Det er også bevist at stoffet ursolic syre, som naturlig forekommer i æble skræl, kan reducerer fedme, fedtlever og overvægt, ved at øge muskelmassen og forekomsten af brunt fedt.

3:Pære. Ligesom avocado og æbler indeholder pære pektin, som har en positiv effekt på vægttab. Med under 100 kalorier pr. pære, er den også ideel som snack mellem hovedmåltiderne.

4: Banankan også hjælpe dig med vægttab, fordi de også indeholder kulhydrater med resistent stivelse. Resistent stivelse er naturens svar på naturlig fedtforbrænder. Desuden frigiver Bananer også energi langsomt, hvilket holder både dit blodsukkeret stabilt, og giver en bedre mæthedsfornemmelse.

5: Blåbær, som er den “super food” med det højeste indhold af antioxidanter overhovedet. Undersøgelser har vist, at når man spiser blåbær reducerer man både det farlige mavefedt, får lavere triglycerid niveauer, lavere kolesterol, og forbedret insulin følsomhed, som betyder kroppen bliver bedre til at anvende glukose til energi.

6:Jordbær, som ligesom bananer indeholder kulhydrater med resistent stivelse, hvilket øger  fedtforbrændingen, og desuden fremmer jordbær produktionen af ​​hormonerne adiponectin og leptin, som begge er fedtforbrændingshormoner og stofskifte boostere.

7: Kiwi frugter, som øger dit stofskifte, så du forbrænder flere kalorier. Kiwi indeholder et fordøjelsesfremmende enzym kaldet actinidine, som nedbryder proteiner så de bliver let optagelige. Kiwi indeholer også L-Carnitine, et stof der frigiver lagret fedt på kroppen, så det bliver gjort tilgængeligt, og kan anvendes som energi.

8: Kokos, som indeholder triglycerider, der øger stofskiftet i leveren med op til 30%. Kokos har et højt fedtindhold, men af den type fedt der ikke bliver lagret på kroppen. Kokos holder dig altså mæt længe, uden at sætte sig på sidebenene.  Desuden fremmer kokos optagelsen af andre næringsstoffer, såsom vitaminer, mineraler og aminosyrer.

 

Du kan også finde opskrifter og inspiration på lækre smooties her : Bechfood/opskrifter/smoothies

 

Ingredienser der er gode at bruge til hjerteproblemer

Har du problemer med hjertet er det afgørende, at du tilsætter dine smoothies en kilde til omega-3. Det finder du i f. eks hampefrøolie, hørolie og fiskeolie. (de fleste fiskeolier er aromatiseret, så man slet ikke kan smage, at de stammer fra fisk.) alternativt kan du i stedet indtage fiskeolier i kapsler ved siden af.

Du kan også med stor fordel anvende havtorn ekstrakt, og rå kakao, som indeholder rigtig mange sunde plantestoffer. Pære er også god her, da Pærer har en kolesterolsænkende effekt, og fremmer hjertesundheden på grund af dens høje indhold af kalium.

Binyretræthed og grønne smoothies

Lider du af binyretræthed , vil disse råvare kunne hjælpe dig. Rå kakao giver energi og indeholder rigtig meget magnesium. En spiseskefuld af det i din morgensmoothie, vil det sætte din energi i vejret og hæmme stress.

Kokosolie leverer en nærende kilde til langtidsholdbar energi og er velegnet til at bekæmpe binyretræthed.

Du kan også bruge brændenælde the i stedet for vand i dine smoothies. Brændenælder indeholder mange mineraler samt vigtige B-vitaminer, hvilke er vigtige ingredienser, når dine trætte binyrer skal komme sig. Også urter, såsom rhodiola og ashwagandha, (findes i form af ekstrakter i div. helsekostbutikker) virker beroligende og stabiliserende.

 

Læs også mit indlæg ER CHOKOLADE SUNDT?

 

 Gode ingredienser hvis du skal reducere inflammation

Kronisk inflammation kan manifestere sig på mange forskellige måder, ofte er ledsmerter en god indikator. Kom noget frisk eller pulveriseret gurkemejerod i dine smoothies, da det har vist sig at kunne lindre inflammation

Cayenne er også nyttig for denne tilstand. Mange inflammatoriske tilstande bliver forværret med en meget syreholdig kost, men hvis man blot presser en grøn smoothie ind, kan det hæmme inflammationen.

Gode ingredienser hvis du vil forbedre fordøjelsen

Hvis du lider af fordøjelsesproblemer, er det bedst hvis du bruger grøntsager med et lavere fiberindhold, f. eks spinat, agurk, bladselleri, peberfrugt, samt gullerod i mindre portioner. Derudover har aloe vera juice, frisk mynte, frisk ingefær og inulin en meget lindrende virkning på fordøjelseskanalen.

Generel inspiration til Superfood i Smoothie

  • Bi pollen og gelée royaleDisse fødevarer, der produceres af vores hurtigt aftagende bivenner og som kan fås 100 % økologisk med et indhold på over 50 essentielle mineraler, bør anvendes af folk med kroniske immunforsvarsproblemer samt binyretræthed.
  • Spirulina og ChlorellaDisse to grønne fødevarer indeholder en utrolig stor mængde proteiner og aminosyrer. De er sprængfyldt med antioxidanter og er ret alkaliske.
  • Goji bær. Der findes en bred vifte af superfood bær, som indeholder en masse vitaminer og mineraler. Goji bær består også af en masse proteiner i forhold til andre bær. De er gode til at skabe balance, og de har været hovedbestanddelen i traditionel kinesisk medicin i meget lang tid.
  • Sibirisk Ginseng. Ginseng er en gammel urt, som findes mange steder i verden, ligesom der også findes mange forskellige slags ginseng. Siberisk ginseng er fremragende til at øge kraft og energi, og hjælper med vægttab samt hormonbalancen.
  • Maca rod. Denne peruvianske rod er ved at blive ret populær, og det er der en god grund til. Maca er tilpasselig, hvilket betyder, at den tilpasser sig din krops særlige behov. Maca bruges til hormonbalancen hos både mænd og kvinder, hvor den hjælper den sundhedsmæssige tilstand i skjoldbruskkirtlen og binyrerne. Den har en maltagtig, lækker smag, og den skal spises som gelatine, for så optages den bedst.
  • Colostrum/råmælk. Råmælk er dybest set en ekstrem vaccine for alt. Før vacciner blev opfundet, fik man råmælk. Det er en super god ide at komme lidt råmælkspulver i smoothien, hvis man lider af immunforsvarsproblemer.

Du kan også finde opskrifter og inspiration på lækre smooties her : Bechfood/opskrifter/smoothies

Velbekomme, -og god fornøjelse  🙂

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *